Lite om akvarell

tillbaka
sammanställt av Angela Lind Bergström och Tommy Bergström

HISTORIA: Man brukar säga ”Redan de gamla Grekerna” när man ska berätta om något som användes tidigt i historien, nu var det inte Grekerna utan Egyptierna som i sin mycket tidiga konst använde akvarell färgen. Då till att avbilda viktiga personer och man använde papyrus i rullar eller bokband. Därefter hittar man inga bevis på att akvarellfärgen används förrän man kommer in i medeltiden och då återuppstår den i manuskript och miniatyrer. Ända in i renässansen finns den lite här och lite där. Nu tar de stora föregångarna inom akvarellmålningen tag i tekniken med den Tyske grafikern och

”Hare” o. ”Grästuva”
av Albrecht Dürer,
akvarell o. gouache på teckning.

målaren Albrecht Dürer (1471-1578) som förgrundsgestalt. Albrecht Dürer använder dock bara akvarellfärgen till färgläggning och skisser till större verk i olja eller väggmålningar. Efter 1750 blir akvarellen mycket populär som konstform i England och det är nu som den egentliga akvarellmålningen ”uppfinns” i den form som vi nu känner till den och i en egen konst form - den sk. Engelska skolan.

”Marxbourg”. akvarell utför av J.M.W. Turner

”Saumer” akvarell utförd av J.M.W. Turner

Lägg namn som Paul Sandby, Thomas Girtin och Joseph Mallord William Turner på minnet dessa konstnärer utvecklade akvarellen till vad den är idag.

FÄRGEN: Akvarellfärger innehåller pigment som har rivits mycket fint i bindemedlet gummi arabicum som är lättlösligt i vatten. Det går faktiskt bra att själv tillverka sin egen akvarellfärg men det tar ganska lång tid, det som behövs är färgpigment av hög kvalitet, gummi arabicum som utvinns ur akasiaträdet, glyserin, destillerat vatten, oxgalla, sockerlösning, en glasskiva och en löpare. (recept: lägg färgpigment på en glasskiva, häll en blandning av en del sockerlösning och en del glyserin, två till tre delar gummi arabicum och några droppar oxgalla bredvid pigmentet.

Rör ihop med t.ex. en palettkniv till en pasta, blir det för tjockt kan man tillsätta lite destillerat vatten. Nu ska du använda löparen och riva pastan mot glaset tills allt är jämt fördelat, nu kan du skrapa upp akvarellfärgen i en begagnad färgkopp, låt den sedan stå och torka innan du använder färgen) Vi andra köper våra akvarellfärger från fabrik och vanligast förekommande är halvfuktiga färger i ½ kopp eller helkopp. Färgen förekommer även i torra kakor och flytande i flaskor och tuber.

Hur ska man veta om akvarellfärgen man köper är av bra kvalitet? Tyvärr så är det nog så att de färger som är dyrast är också de som håller högst kvalitet. Färgerna rivs också fortfarande förhand. Sedan finns det prisskillnader mellan olika kvalitetspigment, jordfärger som är bra och beständiga är mycket billigare än t.ex. äkta ultramarin som görs av lapis lazuli. Man kan dela upp färgerna i två huvudgrupper. Den första gruppen, de oorganiska pigmenten som innehåller olika metallföreningar t.ex. jordfärgerna där järnoxid ingår, den andra gruppen består av organiska färger t.ex. från rent kemiska kolväteföreningar och ibland från vegetabiliska eller animaliska källor. Pigmenten som används till oljefärger används också till akvarell.

Exempel på Akvarellfärger som finns i handeln.

Röda pigment: Alizarin krimson(T), kadmiumröd(O) och permanent rose(T).

Gula pigment: Kadmiumgult(O), winsor lemon(T) och gulockra(O).

Blå pigment: Ultramarin(T), manganblått (T) och preusisk blå(T) eller winsor blå(T)

Gröna pigment: Werona grönjord(O), virdian(T) och kromoxidgrönt(T).

Jordpigment: Bränd terra di sienna(T), rå terra di sienna(T), bränd umbra(T), rå umbra(T), ljus ockra(T), guld ockra(T), gul ockra() och bränd grönjord().

Svarta och grå pigment: Elfenbensvart (O), davy´s grått(O) och paynes grått(O).

Winsor&newton har tagit fram tre primär färger, dessa är winsor lemon, winsor blue och permanent rose. Kan vara bra som utgångsfärger till färgtonscikeln. För att krångla till det lite till så indelas färgerna även i opaka (täckande)och transparenta (genomskinliga). I listan ovan är färger som är opaka markerade med ett (O) och de transparenta med ett (T).

PAPPER: För akvarellmålning är papper det vanligaste underlaget (man kan även måla på preparerade pannåer). Här finns ett enormt utbud och man får själv prova sig fram till en papperskvalitet som passar en. Det finns dock några olika typer som kan nämnas: Kallpressat papper (NOT): är ett halvgrovt papper passar för stora släta färgytor, lätt att arbeta på. Grovt papper: är naturligtvis ett papper med grov struktur och när färgen läggs på får man en fläckig effekt eftersom färgen delvis sugs ner i papperets håligheter. Kan vara svårt att kontrollera. Varmpressat papper (HP): Har en hård och slät yta lämplig för teckning i blyerts och tusch, streckteckning och lavering. Svår att använda till akvarell.

Papperets ytvikt (gr): Av betydelse när man ska välja papper är papperets ytvikt eller tjocklek, ett tunt papper deformeras mer än ett tjockt. Man bör spänna upp papperet före användning för att undvika bucklor när papperet torkat. Att spänna papper: Här finns det många sätt, men om man använder ett inte allt för stort papper och framför allt ett tunt papper upp till ca 300g, går det bra att använda den här metoden. Ta en tillsågad masonitskiva, blöt pappret med svamp eller moddlare, tejpa upp pappret med klisterremsor. (var noga med att klisterremsorna fäster).

Litt. förteckning: Måla Akvarell - José M. Parramón o. G. Fresquet - ICA Förlaget. Steg för steg, lär dig måla akvarell - Patricia Monahan-Strömbergs bokförlag AB. Måleriets material - Björn Hallström -Walström&Widstrand. Akvarell - en handbok - Arne Isaksson -Walström&Widstrand. Stora konstnärshandboken - Ray Smith - ICA Förlaget. Akvarell, gouache och akryl, handbok i vattenbaserade färger - Hazel Harrison - ICA förlaget Material adresser: IB Wahlström Konstmaterial, Box 19116, 10432 Stockholm. Tel. 08-15 19 10. Artistica, Box 88, 85102 Sundsvall. Tel. 060-159650.

Hälsningar Tommy Bergström och Angela Lind Bergström, Västmyr Hörn, 68696 Östra Ämtervik. Tel 0565-30353

tillbaka

2006-04-03